مطالب ورزشی

تغییر سبک زندگی با یوگا

یوگا را می‌توان یکی از بهترین ورزش ها برای تغییر سبک زندگی دانست. افراد بسیار زیادی با یوگا توانستند که سبک زندگی خود را تغییر داده و از سلامت ذهن و جسم برخوردار شوند. شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که انجام ورزش یوگا چه فوایدی برای شما دارد. اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

یوگا چیست؟

یوگا را به عنوان یک فرایند کامل و البته گسترده به منظور بهبود شرایط بدنی روح و ذهن می‌دانند. در این ورزش برخی از حرکات مانند حرکات تنفسی، بدنی و البته تمرینات ذهنی به منظور تقویت قدرت عضلات، بهبود عملکرد بدن، کاهش استرس، بهبود فعالیت مغز و افزایش انعطاف پذیری صورت می‌گیرد. تسکین درد های عضلانی را نیز باید یکی دیگر از مزایای  پرشمار ورزش یوگا دانست. به شکل کلی ورزش یوگا شامل سه نوع از تمرینات بدنی یا آسانا تمرینات تنفس یا پرانایاما و تمرینات ذهنی می‌شود که به شکل مستمر و مرتب انجام می‌شوند.

وسایل مورد نیاز یوگا

برای اینکه شما بتوانید از همه فواید یوگا بهره‌مند شوید نیاز است که این ورزش را همراه با وسایل مورد نیاز آن انجام دهید. وسایلی مانند مت یوگا و یوگا ویل جزء لوازم مهم در ورزش یوگا می‌باشند.شما برای خرید قوری نتی و سایر لوازم مورد نیاز برای ورزش یوگا باید به سایت‌های معتبر در زمینه فروش تجهیزات یوگا مراجعه نمایید.

فواید یوگا

قبل از اینکه به بررسی فواید یوگا بپردازیم، ابتدا باید بگوییم که برای رسیدن به همه فواید یوگا  شما باید از وسایل مورد نیاز این ورزش مانند مت یوگا، یوگا ویل و سایر وسایل استفاده کنید که برای اطلاع از قیمت یوگا ویل به این صفحه مراجعه کنید.به شکل کلی مهمترین فواید ورزش یوگا عبارتند از :

1_ بالا بردن انعطاف پذیری بدن
طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ توسط دو سازمان اتحادیه یوگا و یوگا ژورنال برگزار شد، بیشترین دلیلی که افراد به خاطر آن به ورزش یوگا روی می آوردند افزایش انعطاف پذیری بدن بود. انعطاف پذیری بدن نقش بسیار مهمی در سلامتی جسمانی دارد. همانگونه که می‌دانید ورزش یوگا سبک‌های زیادی دارد که یکی از آنها به شکل ویژه بر روی افزایش انعطاف پذیری بدن تاثیر می‌گذارد.

2_ سلامت روان
با توجه به اینکه اختلال افسردگی یکی از نشانه های عدم سلامت روان در جهان می‌باشد بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا از به وجود آمدن این اختلال جلوگیری کنند. در سال ۲۰۱۷ یک متاآنالیز با تحقیق بر روی ۲۳ مورد بر این نتیجه رسید که یوگا می‌تواند تاثیرات بر روی روان افراد داشته و از به وجود آمدن افسردگی جلوگیری کند. معمولاً حرکات تنفسی یوگا می‌تواند باعث سلامت روان و کاهش احتمال افسردگی شود.

3_ کاهش اضطراب
کم کردن اضطراب و استرس را می‌توان یکی دیگر از فواید یوگا دانست. برخی از اختلالات مانند اضطراب اجتماعی، فوبیاهای خاص و اختلال اضطراب فراگیر با یوگا قابل درمان می‌باشند. معمولاً برای از بین بردن این اختلالات پیشنهاد می‌شود که شما حرکات آسانا یوگا را انجام دهید. البته شما برای انجام این حرکات نیاز به خرید قوری نتی و دیگر وسایل یوگا دارید.

4_ تقویت سیستم ایمنی بدن
بنا به دلایل مختلفی از جمله بالا رفتن سن و یا بیماری‌های ارثی سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود‌. شما به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید ورزش یوگا را انجام دهید. یوگا می‌تواند یک گزینه مناسب با پشتوانه علمی برای  تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بند یوگا با قیمت مناسب

5_ افزایش تعادل
وقتی صحبت از تعادل میشود بسیاری از افراد گمان می‌کنند که افزایش تعادل همان بر روی یک پا ایستادن در زمان تمرین یوگا می‌باشد. ولی حقیقتاً تعادل چیزی فراتر از این موضوع می‌باشد. شما در زندگی روزمره خود بارها اقدام به برداشتن چیزی از روی زمین می‌کنید یا برای برداشتن چیزی از قفسه باید از تعادل استفاده کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است افزایش تعادل برای بیشتر کسانی که ورزش یوگا را به شکل مرتب انجام می‌دهند قابل پیش بینی می باشد.

6_ تقویت مغز
تقویت مغز را می‌توان یکی دیگر از فواید یوگا دانست که افراد زیادی برای همین موضوع به ورزش یوگا روی می‌آورند. یکی از انواع یوگا که به شکل مستقیم برای مغز طراحی شده است یوگای مغز می باشد. در یوگای مغز علاوه بر اینکه مغز تقویت می‌شود نیروی بدنی نیز افزایش پیدا می‌کند.همین فواید باعث شده است که بسیاری از افراد به شکل اختصاصی یوگای مغز را انجام دهند. به شکل کلی یوگای مغز فواید بسیاری مانند افزایش خون رسانی به مغز، افزایش تولید نورون  و کاهش اضطراب و استرس را برای ورزشکار به همراه دارد.

7_ افزایش قدرت
هرچند که بسیاری از افراد ورزش یوگا را یک ورزش ذهنی می‌دانند اما انجام برخی از حرکات یوگا می‌تواند باعث افزایش قدرت فیزیکی شما نیز شود. باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای بالا بردن قدرت بدنی با یوگا شما باید در گونه خاصی از یوگا فعالیت کنید. جالب است که بدانید چند سال پیش بر روی پرسنل نیروی هوایی یک سری تحقیقات انجام شد که نتیجه آن این بود که یوگا یک تمرین موثر به منظور تقویت قدرت در بسیاری از گروه‌های سنی می‌باشد.

8_ کاهش التهابات
معمولاً اکثر بیماری‌ها با یک التهاب مزمن شروع می‌شوند. برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، آرتریت، بیماری‌های کرون و دیابت ممکن است  که با التهابات طولانی مدت همراه باشد. به همین دلیل افرادی که با این بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توانند با انجام حرکات یوگا این التهابات را کاهش دهند.

9_ بهبود عملکرد قلب و عروق
یکی از انواع یوگا، یوگای پرانایاما می‌باشد، که به شکل ویژه بر روی تنفس تمرکز دارد. طبق آخرین تحقیقاتی که انجام شده است انجام این حرکت یوگا می‌تواند باعث عملکرد بهتر قلب و عروق شود و عملکرد چند سیستم دیگر را نیز به شکل ویژه‌ای بهبود بخشد.

تغییر سبک زندگی با یوگا

سن مناسب یوگا

در مورد اینکه سن مناسب برای یوگا چه سنی است باید بگوییم که شما در هر سنی می‌توانید ورزش یوگا را انجام دهید و از فواید آن بهره‌مند شوید ولی به شکل کلی هدف شما از انجام یوگا می‌تواند تعیین کننده سن مناسب برای انجام یوگا باشد. به عنوان مثال اگر شما برای انعطاف پذیری بدن این کار را انجام می‌دهید بهتر است که در دوران بلوغ این کار را انجام دهید و اگر هدف شما از یوگا تقویت ذهن و روح می‌باشد دوران میانسالی می‌تواند دوران مناسبی برای انجام این کار باشد. اما به شکل کلی انجام یوگا در هر سن و شرایطی برای شما مناسب می‌باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا